Відвідувачі
114
Статті
1096
Перегляди статей
360922

Складений іменний присудок

ТЕМА:  СКЛАДЕНИЙ  ІМЕННИЙ  ПРИСУДОК

  МЕТА:  Поглибити  знання  учнів  про  присудок  як  головний  член  речення,  його  види.  Сформувати  вміння  учнів  розрізняти  складений  іменний  присудок,  відрізняти  його  від  простого   дієслівного  і  складеного  дієслівного. Удосконалювати  навички  знаходити,  аналізувати  присудки  в  реченні,  правильно  використовувати  в  мовленні.

               Розвивати  усне  і  писемне  мовлення,  пам’ять,  увагу. 

               Виховувати  любов  до  рідної  мови.

  ПРАВОПИС:  Тире  між  підметом  і  присудком.

  ЛЕКСИКОЛОГІЯ    І  ФРАЗЕОЛОГІЯ:  Засвоєння  нових  слів  і  фразеологізмів.

  КУЛЬТУРА  МОВЛЕННЯ  І  СТИЛІСТИКА:   Правильне  вживання  форм  присудка  при  підметі.

  ТИП  УРОКУ:  Урок  засвоєння  нових  знань  ( формування  мовної  компетенції)

  ОБЛАДНАННЯ    УРОКУ:  Підручник,  таблиця  «Головні  члени  речення»,  індивідуальні  картки, завдання  для  роботи  в  парах  (8  варіантів),  мікрофон,  калина  у  вазі,    пісня   Павла  Дворського  «Рідна  мова»,   мультимедійні  засоби.

  ЕПІГРАФ  УРОКУ:       ТИ  НАШЕ  ДИВО  КАЛИНОВЕ,

                                            КОХАНА  МАТЕРИНСЬКА  МОВО!

                                                                     

                                                                                         Дмитро  Білоус

                                                                                                                                                                                                                            

                                         

ХІД    УРОКУ

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ

    - Дорогі  учні!  Сьогодні  у нас  незвичайний  урок.  У  нас  в  гостях  вчителі   української  мови  і  літератури  шкіл  району.

    - Гостей  дорогих  ми  вітаємо  щиро,

      Стрічаємо  з  квітами,  любов’ю  і  миром.

ІІ.   ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ,  МЕТИ,  ЗАВДАНЬ  УРОКУ

       1. Оголошення  теми,  мети  уроку

       - Сьогодні  у  нас  особливий  урок,

         Сьогодні  ми  зробимо  ще  один  крок

         В  країну  прекрасну, в  країну  чудову,

         Що  всіх  нас  чекає  й  збагачує  мову.

-  Тема  уроку : «Складений  іменний  присудок». Ми  поглибимо  свої  знання  про  головний  член  речення – присудок. Будемо  вчитися  розрізняти  види  присудків, аналізувати  способи  вираження  складеного  іменного  присудка, використовувати  присудки  в  мовленні.

- Запишіть  тему  уроку.

2. Поетична  хвилинка

- Мова…  Це  набуток  віків.  Це  коштовний  скарб,  який  ми  отримали  спадок.  І  наш  обов’язок  берегти,  вивчати    і  любити  її  так,  як  любили   Іван   Котляревський  і  Тарас  Шевченко,  Іван  Франко  і  Леся  Українка,  Сидір  Воробкевич  і   Максим  Рильський.  Немає  жодного  поета,  який  не  присвятив  би  рідній  мові  свої  вірші.  Послухайте  поетичні  рядки  про  мову  українських  поетів  у  виконанні читців.

Ч.1   Рідна  мово,  ти  ніжний  цвіт,

         Ти  п’яниш  нас,  як  рута-м’ята,

         Та  ж  на  цілий  на  білий  світ

         Ти  духмяністю  розіллята.

Ч.2    Моя  прекрасна  українська  мово,

          Найперша  пісня  в  стоголоссі  трав,

          Вкраїнське  слово,  наше  рідне слово,

          Яке  колись  Шевченко  покохав!

Ч.3     Я  від  колиски  чую  рідну  мову,

           Вона  мені  веселкою  бринить.

           В  ній  гомін  буйнолистої  діброви,

           Закутаної  в  сивину  століть.

Ч.4      Мово  моя,  і  проста,  й  незбагненна,

            Втілення  думки  людської.

            Мово,  ти  щастя  і  гордість  для  мене,

            Як  я  пишаюсь  тобою!

2. Робота  з  епіграфом

-   Епіграфом  нашого  уроку  теж  стануть  слова  про  мову  Дмитра  Білоуса. 

    Прочитайте,  будь  ласка.

 -  Дмитро  Білоус  -  український   поет,  автор  збірки  поезій  «Диво  калинове».   Що  автор  називає  «дивом  калиновим»?

 -  Як  ви  розумієте  ці  слова?

 -  А  зараз  у  реченні  епіграфа  знайдіть  граматичну  основу.  Будь  ласка.

ІІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ  УЧНІВ

    1.  Мозковий  штурм  

     - А  тепер  пригадаємо  вивчене  на  минулому  уроці  і  відповімо  на 

        кілька   запитань.

     1. Що  вивчає  синтаксис?

      2. Що  становить  основу  речення?

      3.  Що  таке  присудок?

      4. Які  є  види  присудків?

      5.  Чим  виражається  простий  дієслівний  присудок?

      6.  Чим  виражається  складений  дієслівний  присудок?

     2. Робота  на  картках

     Підкреслити  граматичну  основу  речення,  вказати,   чим  виражені    

     головні     члени.

                                     Картка  1

      1.Буду  я  навчатись  мови  золотої  у  трави-веснянки,  у  гори  крутої.

      2. Я  щиро  радію  рідному  слову,   чути  хочу  чаруючу  мову.

                                     Картка  2

     1. Мово,  ти  над  світом  чарівно  звучи!

     2. Мовою  неньки  моєї  вчуся  гарно  я  розмовляти.

    3. Пошуково-вибіркова  робота

     - Наш  урок  проходить  напередодні  Тижня  української  мови,  присвяченого   Дню  писемності  і  мови .  А  коли  відзначається  це  державне  свято?

     - Чому  саме  9  листопада?

     -  Пропоную  вашій  увазі  текст. Виразно  прочитаємо  його,  визначимо  тему,    основну  думку.

 Минуло  тисячу  років  з  часу  прийняття  християнства.  Православ’я     змінило  Київську  Русь.  Писемність  -  це  перший  здобуток.  Монахи –

літописці  поклали  початок  історичній  науці.                                                        

           Нестор-літописець  став  основоположником  вітчизняної  історії.  Він  народився  у  1056  році.  Ще  юнаком  прийшов  у  Печерський   монастир   і  прийняв  чернечий  постриг.  Завдяки  його  «Повісті  минулих   літ»  ми  змогли  дізнатися,  «звідки  пішла  земля  Руська».

      -   Словникова  робота:    православ’я,  літописці,  чернечий  постриг.

      -   Завдання  до  тексту:   виписати  граматичні  основи,  визначити  вид 

           присудка.       

          Тисячу  років  минуло,  православ’я  змінило,  писемність – здобуток,   монахи  поклали  початок,  Нестор  став  основоположником,  він  народився, прийшов  і  прийняв,  ми  змогли  дізнатися,  земля  Руська  пішла.

      4.  Перевірка  роботи  на  картці  біля  дошки.

     ІV.   УСВІДОМЛЕННЯ   НОВОГО  МАТЕРІАЛУ 

     1.  Дослідження  на  основі  опрацювання   опорної  схеми

   Дієслово-      іменна  частина:            наприклад:

   зв’язка           іменник                          було  зброєю

   ( час,       +     прикметник                   стала  рідною

    спосіб,          займенник                      виявився  своїм

    особа)           дієприкметник               є  проспіване                  

                          фразеологізм                  був  лебединою  піснею

            

         -  Що  означає  фразеологізм  «лебедина  пісня» ?

             

       2.  Робота  з  таблицею

       3. Робота  з  підручником

                -  С.  55,  «Із  секретів  синтаксису»

                -  С.  57,  правило

            

   4.Дослідження-відновлення:  межі  речень,  розділові  знаки,  присудки    з   довідки.    

 Тарас  Шевченко  -  …  української  літературної  мови   мова -  …  душі,              покладена  на  слова  кожне  слово  нашої  мови   …  в  пісні  слово

        Довідка:  проспіване,  стає  глибшим,  чистішим,  основоположник,  пісня.

  

5.  Релаксація

-  Зараз  ми  відпочинемо  і  послухаємо  пісню  «Рідна  мова»  у  виконанні                       нашого  земляка  Павла  Дворського.  Слова  Георгія  Вієру,  музика  Павла                      Дворського.                          

          ( Звучить  пісня)     

 -  Прослухавши  пісню,  ви,  мабуть,  зрозуміли,  що  лиш  рідна  мова  

    найважливіша  в  житті  людини.    

 6.  Синтаксичний  розбір  речення           

        Мово,  ти  для нас -  і  повітря,  і  хліб,  і  вогонь,  євшан- зілля  козацького   роду.    ( Речення  розповідне,  неокличне,  просте,  двоскладне,  поширене).

        Словникова  робота:  євшан-зілля – це  …    Де  ми  зустрічали  це  слово? 

 7.    Диктант – тест 

            А.  Співучості  джерельної  води  не  може  заздрити  моя ласкава  мова.

             Б.  Хай  з  вуст  дорослих  і  дітей  скрізь  звучить  українська  мова. 

             В.  Наша  мова  -  мова  вічної  землі,  наше  слово -  слово  вічного  народу.

          1 -  простий  дієслівний                             А – 3

           2 -  складений  іменний                             Б -  1

           3 -  складений  дієслівний                          В - 2    

                                                                                                                                                               

   V.   ЗАКРІПЛЕННЯ  І  СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  ВИВЧЕНОГО

                   1.    Робота  в  парах. Самостійна!

        -  Написати  прізвища  пари. 

        -  Знайти  в  кожному  варіанті  речень  зайве  за  видом  присудка. 

        -  Підкреслити  підмет, присудок.

            2.   Діалог  -  інсценізація 

           Дощик  невеличкий  розмовляв  з  травою,

           Розмовляв  з  травою  -  донькою  весни.

            -  Люди  кажуть  -   мова.  Що  воно  за  слово? 

                Ти  мені,  муравочко,  мудро  поясни. 

            -   Мова  -  це  травичка. 

                 Мова  -  синя  річка. 

                 Мова  -  це  зірничка  золота.

                  Як  її  плекатимеш, 

                  Про  неї  співатимеш  -

                  Горя  ти  не  знатимеш.

                  Бо  без  мови  рідної  пташка  не  літа. 

             -   А  як  забуватимеш  і  не  шануватимеш,  що  тоді?

             -   Будете  ви  з  мовою  вороги. 

                  Хату  забуваючи,  матінки  цураючись,

                  Усихають  річеньки  береги.

              -    Он  як!                                    

         -  Хто  запам’ятав  речення  зі  складеним  іменним  присудком? 

VІ.  ПІДСУМОК  УРОКУ 

                 1.  Метод  «Мікрофон».  Закінчіть  речення.

                  -  Я  запам’ятав  …..   

                  -  Я  знаю,  що   ….  

                  -   Мені  сподобалось  … 

            2.  Гра  « Склади  слово»

            3.    Оцінювання  роботи  учнів  на  уроці. 

   VІІ.   Домашнє  завдання   

             1.  Вправа   80,  § 8          

              2.  Твір  «Мова  у  моєму  житті»        

                                     Картка  1

      1.Буду  я  навчатись  мови  золотої  у  трави-веснянки,  у  гори  крутої.

      2. Я  щиро  радію  рідному  слову,   чути  хочу  чаруючу  мову.

                                     Картка  2

     1. Мово,  ти  над  світом  чарівно  звучи!

     2. Мовою  неньки  моєї  вчуся  гарно  я  розмовляти.