Адаптація першокласників до шкільного середовища

  • Друк

Адаптація першокласників до шкільного середовища

(психолого-педагогічний консиліум)

Мета:

1. колективне вивчення психологічних особливостей і  труднощів навчання та виховання шестирічних дітей;

2. розробка навчально-виховних і управлінських заходів з усунення труднощів шестирічок. 

3.​Створення педагогічних і соціально-психологічних умов, що дозволяють дитині успішно функціонувати і розвиватися в шкільному середовищі.

4. Вибір оптималних методів навачння для учнів з ознаками дезадаптації.

5.​ Вироблення рекомендацій для подальших дій.

Задачі:

1. Створення умов для соціально-психологічної адаптації дітей у школі, координація роботи всіх учасників навчально-виховного процесу з метою створення умов для успішного протікання адаптаційних процесів у першокласників.

2. Психологічна просвіта батьків, вчителів з питань педагогіки і психології розвитку дітей, з приводу принципів та методів профілактики шкільної дезадаптації.

3. Виявлення психолого-педагогічного статусу кожної дитини з метою своєчасної профілактики і ефективного вирішення проблем, що виникають у психічному стані, спілкуванні, розвитку та навчанні.

4. Виявлення та подальша робота з дітьми, що мають ознаки дезадаптації.

5. Надання допомоги і підтримки першокласникам, що зазнають труднощів у формуванні емоційної та комунікативної сфер, пошук ефективних шляхів щодоподолання труднощів, які виникають у навчальній діяльності.

6. Здійснення психолого-педагогічного моніторингу динаміки соціально-психологічної адаптації та розвитку учнів.

Очікувані результати:

  • Збереження фізичного, психічного та соціального здоров’я дітей.
  • Розвиток когнітивних здібностей та навичок.
  • Розвиток соціальних та комунікативних навичок.
  • Розвиток довільності та емоційно-вольової сфери.
  • Формування стійкої навчальної мотивації.
  • Формування адекватної самооцінки школяра.
  • Формування батьківської компетентності з питань адаптації першокласників до навчання в школі.
  • Підвищення психологічної компетентності вчителів щодо надання педагогічної підтримки першокласникам, врахування індивідуальних особливостей дітей.

Форма роботи: групова

Учасники консиліуму:

     1. Директор Турятського НВК   Гуштюк Н.Д.

2. Заступник директора з НР Дудуц Н.К.

3. Практичний психолог  Громей Л.К.

4. Соціальний педагог Гімчинська М.Д.

5. Медична сестра Яворенко Н.П.

6. Класоводи 1-х класів Нікорич С.Д. та Дуткович О.Г.

ПЛАН ПІДГОТОВКИ

 до психолого-педагогічного консиліуму

«Адаптація першокласників до шкільного  середовища»

у Турятському НВК

  1. Спілкування з вихователями ДНЗ для ознайомлення з особливостями класного колектива

Серпень-Вересень                                           Класоводи 1-х класів

2.Вивчення стану навчально-виховної роботи в класі

Вересень-жовтень                                        Адміністрація школи

3.Ознайомлення з психологічними особливостями учнів 1-х класів

Вересень                                                          Практичний психолог, соціальний педагог

 4.Вхідна діагностика з визначення рівня передумов до навчання у школі

Вересень-жовтень                                         Практичний психолог, соціальний педагог

 

 5. Ознайомлення класного керівника із результатами діагностичних досліджень учнів.

Жовтень                                                        Практичний психолог, соціальний педагог

6. Спостереження за пізнавальною активністю учнів та вивчення їхніх індивідуальних психологічних особливостей протягом жовтня 2017 року

Жовтень                                                          Класоводи 1-х класів

 

7. Виступ класоводів з психолого-педагогічними характеристиками учнів

Листопад                                                        Класоводи 1-х класів

 

8. Стан здоров’я учнів.

Листопад                                                         Медична сестра

 

9.  Узгодження ходу і умови проведення психолого-педагогічного консиліуму.

Листопад                                                         Заступник директора з навчальної роботи

Хід проведенняпсихолого-педагогічного консиліуму:

  1. Привітання учасників  (директор НВК)
  2. Завуч повідомляє тему, мету  консиліуму,визначає проблеми. Організація навчального процесу у 1-х класах
  3. Виступи класоводів.Дають  педагогічну характеристику класу, окремих учнів (за потребністю), а такожсхему дослідження і аналізу класного колективу
  4. Виступ психолога та соціального педагога. Аналіз готовності та адаптації учнів першого класу. Представлення результатів психодіагностичних досіджень згідно теми консиліуму. Рекомендації учням, вчителям, батькам.
  5. Виступ медичної сестри. Повідомлення,  щодо стану здоров’я учнів.
  6.  Підведення підсумків, вироблення  рекомендацій

Аналіз готовності та адаптації учнів перших класів

до навчання у школі

2017-2018 н. р.

Для вивчення причин виникнення і усунення проблем в навчанні учнів перших класів було проведено комплексне обстеження дітей.

Вивчення процесу адаптації першокласників проводилось протягом жовтня-листопада  і мало на меті:

  • визначення емоційного фону в ставленні першокласників до школи та характеру стосунків між учнем і вчителем, учнем і однокласниками;
  • встановлення домінантної мотивації навчання;
  • визначення рівня соціалізації першокласника;
  • виявлення психофізичного самопочуття дитини;
  • визначення рівня адаптації першокласника;
  • виявлення дітей, які відносяться до дезадаптованих.

Для дослідження готовності та рівня адаптації учнів перших класів до школи  проводилась наступна робота:

  • тест Керна-Йірасека;
  • Тест «Будиночок»
  • Опитувальник для визначення рівня адаптації дитини до школи (Л.М. Ковальова, Н.Н. Тарасенко)
  • методика «Що мені подобається в школі»;
  • методика Н.Г. Лусканової по вивченню мотиваційної готовності учнів;
  • бесіди з дітьми, класним керівником, батьками;
  • спостереження за дітьми на уроках та в позаурочній діяльності.

За результатами проведеного обстеження отримані наступні дані.

Тест «Будиночок»

1-А клас

0 балів – добре розвинена довільна увага – 14 учнів – 77,8%;

1-3 балів – середній розвиток довільної уваги – 1 учнів – 5,6%;

Більше 4 балів – слабкий розвиток довільної уваги – 3 учнів – 16,7%.

1-Б клас

0 балів – добре розвинена довільна увага – 9 учнів – 47,4%;

1-3 балів – середній розвиток довільної уваги – 5 учнів – 26,3%;

Більше 4 балів – слабкий розвиток довільної уваги – 5 учнів – 26,3%.

     Отже, за даним тестом, визначали готовності дітей до шкільного навчанняМетодика допомогла виявити вміння дітейорієнтуватися в своїй роботі на зразок; вміння скопіювати його. Ці вміння потребують певного рівня розвитку довільної уваги, просторового сприйняття, сенсо-моторної координації та тонкої моторики руки.

Опитувальник для визначення рівня адаптації дитини до школи (Ковальова)

61,9% дітей нормальний коефіцієнт адаптації та 38,1% середній ступінь дезадаптції

     Чимало цінної інформації про учнів психологічна служба отримає від класовода. Саме він постійно спостерігає за дитиною в різних моментах її діяльності.

  Отже, тому для отримання цілісної картини активності малюків у школі було використано цей опитувальник, який допоміг систематизувати своє уявлення про дітей.

За результатами обстеження планується проведення наступних заходів:

  1. Повторне проведення діагностичної роботи (згідно плану квітень)
  2. Корекційно-розвивальна робота з дітьми, які мають труднощі в адаптації.(за потребою)
  3. Індивідуальні консультації батьків, вчителів з приводу адаптації учнів.
  4. Практичні рекомендації вчителям по роботі з дітьми, які адаптуються  до школи зі складнощами.