• Друк

Нова Українська школа. Впровадження у життя.

                                                          ПРЕДСТАВЛЕННЯ
  Дирекція Турятського навчально-виховного комплексу (школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок) представляє для участі у Всеукраїнській акції «Разом до Нової школи» колектив початкових класів.
  Це творчий колектив, який спрямовує свою роботу на підвищення зацікавленості учнів до навчання, до участі у шкільних та позашкільних заходах, формування активної життєвої позиції кожного учня, вивчення історії свого краю, згуртування класних колективів, ознайомлення учнів із досвідом життєдіяльності інших класних колективів, учнівського самоврядування, усвідомлення причетності кожного учня до великої шкільної родини, формування ціннісних ставлень учнів до себе, людей, суспільства та культурних цінностей, праці, природи, свого здоров’я, життєвої компетентності, толерантності.
До його складу входять вчителі, які закінчили педагогічне училище та здобули вищу освіту:

o Бока Тетяна Миколаївна;
o Гулей Валентина Петрівна;
o Дуткович Ольга Георгіївна;
o Залуська Марія Михайлівна;
o Нікорич Світлана Дмитрівна;
o Падурару Марія Миколаївна;
o Суружіу Олена Степанівна.

Дуткович О.Г., Залуська М.М., Падурару М.М., Суружіу О.С. – вчителі вищої категорії. Бока Т.М., Гулей В.П., Нікорич С.Д. – мають І категорію. Усі творчі, старанні, відповідальні. Вони мають чим поділитися та розповісти іншим із свого досвіду.

Директор НВК:                    Гуштюк Н.Д.

 

                                                                     Година спілкування  «Добро починається з тебе»
Підготувала  вчитель початкових класів  Гулей В.П.
Тема. Добро починається з тебе.
Мета: допомогти учням з’ясувати сутність понять «добро», «доброта», як принципів людського буття; формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого; розвивати творчу уяву, почуття доброти, чуйності, милосердя, гуманності, спонукати творити добро, бути милосердним; виховувати кращі людські якості.
Хід години
1.Організація класу.
1.1Створення емоційного настрою.
-Доброго дня, любі діти.
Поверніться, будь-ласка, один до одного, покладіть долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і багатство Ваших душ може зігріти ближнього.Повторюйте за мною:
Тепло своїх долоньок
я друзям віддаю,
Урок новий, цікавий
Із радістю почну.

1.2Слово вчителя
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик улетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?». І мудрець, який й насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
1.3Метод «мікрофон»
-Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
(Що від самої людини залежить, житиме метелик, чи помре.)

- Отже, діти, чи зрозуміли ви про що ми будемо вести розмову?
Відповіді дітей:
( Про доброту, про добрі справи, про те, що людина повинна творити добро).
2. Оголошення теми та мети заняття
Тема нашої години спілкування – «Добро починається з тебе». І ми з вами сьогодні спробуємо зрозуміти, що таке «добро», «доброта», на що вона схожа? В чому вона виявляється? З чого розпочинається. А також спробуємо згуртувати нашу класну родину, подаруємо тепло один одному, засвітимо ще одну зірочку добра і любові. І допоможуть нам у цьому наші товариші та друзі.
.-Правильно, але в цих мудрих словах є іще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.
2.1 Актуалізація опорних знань.
-Діти прочитайте уважно слова записані на дошці:( милосердя, біль, повага, тривога, ніжність, війна, хвороба, злагода, байдужість, справедливість, жорстокість, ласка, співчуття.)
Знайдіть серед них ті, які асоціюються з добром.
А тепер поміркуйте і спробуйте відповісти на запитання, що ж таке добро?
Відповіді дітей:
- Добро - це радість.
- Добро – це добрі вчинки.
- Добро – це допомога другу.
- Добро – це коли ти поряд з тим, хто потребує твоєї допомоги.
- Добро – це посмішка мами.
- Добро – це коли ти умієш прощати.
- Добро – це, коли ти допомагаєш тому, кому погано.
- Добро – це, коли ти рятуєш викинутих цуценят та кошенят.
- Добро –......
Вчитель
- Які правила доброти ви знаєте?(Допомагати слабким,старим,хворим,тим,хто потрапив у біду,пробачати помилки, не бути жадібним, не заздрити)
Вчитель
-Якими ж рисами повинна бути наділена людина, щоб про неї говорили лише добре? (Доброзичлива, вихована, добросовісна, порядна,
тактовна, чесна, ласкава)
Учень
-У кожного із нас є своє розуміння добра і доброти. Але всі ці висловлювання, думки об’єднує одна думка:
що добро слід починати із себе. Бо добро починається з мене і тебе ( вказує на себе та будь-кого з дітей), з Саші і Насті, Степанка й Наталки, Данієли й Максима. Тобто воно починається з кожного.
Учень
-Мабуть, доброта розпочинається з того, щоб вчасно подати руку людині, вчасно прийти на допомогу, полегшити людські страждання.
Деколи вчасно сказане слово допомагає більше, ніж самі дефіцитні ліки.
Учень
-Потрібно тільки змогти підійти до людини, підійти не з казенними словами, підійти зі словами, що йдуть від душі.
Тепле і добре слово зігріває людину неначе ясне сонечко, а зле і недобре робить дуже боляче.
Учень
-Дорога добра — це дорога, якою повинна йти кожна людина: від народження і до смерті. З чого ж починається дорога добра? А починається вона зі ставлення кожної людини до оточуючого світу.
Вчитель
-А тепер, діти, давайте пофантазуємо. Якби добро можна було зобразити у кольорі, яким фарбам ви віддали б перевагу?
Відповідь дітей :
- жовтий
- рожевий
- золотий
- салатовий
- можна змішати найсвітліші кольори.
Вчитель
-Ви вибрали найяскравіші, найсвітліші кольори. І це вірно, тому що добро це яскраві і світлі ваші вчинки.
Із давніх-давен відомо, що бути добрим корисно. Добрі люди довше живуть і добре себе почувають. У народі кажуть: "З добрим добре". А чи знаєте ви народні висловлювання про добро? Вам було завдання дібрати прислів’я про добро.
Учні
- Перемога завжди за добром.
- Все добре переймай, а злого – уникай .
- За добро добром платять.
2.3 Робота вгрупах
-Діти! Як ви розумієте прислів’я "За добро добром платять" . - Світ не без добрих людей.
- Роби людям добро і воно до тебе повернеться.
- Життя дається людині на добрі справи.
- Людина красива не словами, а добрими ділами.
- Хто людям добра бажає , той і сам має.

Відповіді дітей
- Я думаю , що коли тобі роблять добро, то потрібно бути вдячним.
- Мені здається, що на добрі справи теж треба відповідати добрими ділами.
- Я вважаю, що коли до тебе з добром, то і ти повинен бути добрим.
- Яку назву дамо квітучій галявині? («Галявина доброти» )
- чого ж там не вистачає? (відповіді учнів).
- Так, не вистачає тепленького сонечка.
Учень.
-Один із мудреців сказав: «Доброта схожа на сонечко, яке зігріває, огортає теплом душі живих істот, робить життя ясним, світлим, радісним».
4.Закріплення виченої теми
- Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, сміятись, її всі поважають і люблять.
якщо людина повинна робити те, що називаю я, то ви плескаєте в долоні, а якщо — ні, то нічого не робите.)
• Допомагати мамі мити посуд.
• Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.
• Не вмиватися.
• Берегти рідну природу та охороняти її.
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Бути вихованими, стриманими.
• Обманювати, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Добре вчитися, багато читати.
• Не слухати батьків.
• Допомагати друзям у біді.
• Ділитися тим, що в тебе є.
• Ображати інших
• Захищати слабкого.
• Спати на уроках.
• Красти.
• Любити своїх батьків.
5.Підсумок уроку
- Отже, бачу, що ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Тож не слід забувати про це.

Урок на тему: Звуки [дз], [дз’], позначення їх буквосполученням дз.  Опрацювання оповідання за Ю. Старостенком «Лісовий майстер». Тварини нашого села. Приказка (підготувала Дуткович О.Г.)

Мета: формувати навички правильно злитого вимовляння звуків [дз], [дз’] та позначати їх двома буквами: «де», «зе»; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання; виховувати любов до птахів, тварин, бережливе ставлення до природи та спостережливість.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
- Усміхнемось всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям!
І побачимо одразу –
День для нас привітним буде!
І знову у нас незвичайний урок. Я запрошую вас до подорожі. Адже всі ми любимо мандрувати. А щоб ми не заблукали, нашим помічником у подорожі буде Мудра Сова. Ось вона, знайомтесь. (слайд 1)
II. Мовленнєва зарядка
- Діти, а де живе сова? (У лісі.) Отже, ми потрапили до чарівного лісу, у якому живе безліч різних тварин. (слайд 2)
Заходячи до лісу, ми чуємо:
Жук літає у горі
І дзижчить:...(жу-жу).
Вуж сховався у норі
І шипить:....(шу-шу).
Шелестить трава:...(ша-ша).
Пилка дзенькає:....(дза-дза).
Краплі падають:....(дзень-дзень).
Повний звуків день.
Стежина скоромовок (слайд 3)
- Пройдемося стежиною скоромовок.
Дзьобнув хлібця горобець
Дзьоб обтер об стовбурець
Картопельки подзьобав
По бруківці пострибав.
Читання повільно, потім - швидше
Читання з посиленням голосу.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
- Ми з вами потрапили до чарівного лісу. І кого ж ми в ньому
зустріли? (слайд 4).
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
— Яку користь приносять дятли лісові, за що їх називають лісовими санітарами?
— Чим користується дятел, «лікуючи» дерева? (Дзьобом).
— Послухайте, як треба правильно вимовляти слово дзьоб.
— Який перший звук чуємо в слові дзьоб? ([дз’])
Чим він відрізняється від звука [дз]? (Звук [дз’] — м’який.)
— Вимовимо звуки [дз], [дз’] хором. Чим відрізняється вимова цих звуків? (Коли ми вимовляємо м’який звук [дз’], середня частина язика більш напружена і притиснута до верхнього піднебіння. Звук [дз’] вимовляється м’яко.)
— Як ми позначимо його у звуковій моделі? (Позначимо двома рисками.)
— В українській мові звуки [дз] і [дз’] позначаються на письмі двома буквами: «де» і «зе», тобто буквосполученням дз. Читати ці дві букви треба разом, як один звук.
— Тепер порівняємо кількість звуків і букв у словах дзвіночки і дзьоб. Чому в слові дзьоб три звуки, але п’ять букв?
Фізкультхвилинка
Сьогодні ми також познайомимося з тваринами, занесеними до Червоної книги України.
- Хто з вас знає, що означає Червона книга?
(Розповідь учителя про Червону книгу України. Слайди)
- У Сови є подружка, яка живе теж на деревах. Хто ж це?(слайд).
Загадка
Пухнастий клубочок
Виліз на дубочок,
Жолуді зриває
І в дупло ховає. (Білка).
Гра «Спіймай слово»
- Давайте допоможемо білочці назбирати шишок.
Приготуйте долоньки
Діти оплесками «ловлять» слова, в яких є звуки [дз], [дз’]
День, дзень, дзелень, видаляють, видзенькують, цілий, дзвінкий, ценькати, дзенькати, подзенькує, заєць, ґудзик, дзінь, ґедзь.
- Які слова ви запамʼятали зі звуками [дз], [дз’] ?
- Назва якої тварини зустрілася в словах? (Заєць) (слайд).
- До якої природи належить ця тварина?
- Навіщо потрібно охороняти зайців?
Завдання від зайчика.
- Листячко прикрило назви тварин. Давайте їх відновимо. (слайд).
Во ро □
Си ни □
Со □ ка
Ме □ лик
- Хто зайвий у цій групі? (Метелик.)
- Чому? (Всі птахи, а він - комаха).
Завдання від метелика (слайд).
- Читання складів. (слайд).
- Читання прямих та обернених складів
- Читання променеподібної таблиці
- Читання пірамід слів.
А ось ми натрапили ще на одну тваринку. Хто це? (слайд).
Їжак
Розповідь учителя про їжака.
- Він теж хоче навчитися читати. Давайте його навчимо.
- Прочитаємо слова (з дошки). (слайд)
Фізкультхвилинка
- Їжак вдячний нам за допомогу і запрошує на інсценівку.
Робота з підручником.
Робота над текстом «лісовий майстер»
Читання гудінням.
- Прочитайте текст, щоб дізнатися, чи знайоме вам те, про що в ньому говориться.(Розмова дятла і сойки) (слайд).
Розповідь учителя про сойку.
Читання ланцюжком.
Вибіркове читання.
Читання в особах.
(Перший ряд- дятел, другий – сойка, третій – автор)
Робота над приказкою
Де багато пташок, там нема комашок.
— Люди вже давно помітили, що там, де багато пташок, немає шкідливих комах. А чому це так? (Учні розповідають, що пташки поїдають шкідливих комах. Підсумовують, що дуже корисно принаджувати пташок до садів).
V. Підсумок уроку
– З якими звуками та буквами ознайомилися?
– Яких тварин ми повинні охороняти?
(Діти читають за вчителем) (слайд).
Коли лісом будемо іти,
То посієм зерна доброти.
Побажаєм дереву і пташці,
Щоб жили вони у мирі й щасті.

                   Виховна година на тему: «Вчимося жити добрими людьми» (підготувала Суружіу О.С.)
Мета:
-формувати у дітей почуття доброти, любові до навколишніх людей,
допомогти дітям усвідомити, до чуйного, доброзичливого ставлення
потребують не лише люди, а й весь оточуючий світ;
-розвивати потребу робити добро, не чекати винагороди;
-виховувати в учнів доброту, порядність, бажання підтримувати ближнього у скрутну хвилину.
Обладнання: роздаткові матеріали, ілюстрації, картки ,зображення .
Хід заняття
І. Організація класу до проведення заняття
1.1.Привітання з учнями
- Добрий день !
Встали діти всі рівненько
Посміхнулися гарненько
Настрій на урок взяли,
Й працювати почали.
1.2.Перевірка готовності учнів до заняття
- А зараз ,перевірте будь ласка,чи нічого зайвого немає на ваших партах. Залишіть ручки та чисті аркуші паперу.
2.Розкриття теми заняття
2.1.Оголошення теми шляхом створення проблемної ситуації
Про що ми будем сьогодні говорити, дізнаємось коли виконаєм завдання.
З кожного рядка таблиці випишіть букви які не повторюються.
о о а р д р а к о к
о а м а м н н м у у
л о а м а о б м л о
д у ж р у а а ж д д
о ш г є є ш г ї ї ш
2.2. Вступна розповідь вчителя
Отож тема нашого занняття «Вчимося жити добрими людьми»(на дошку вивішується тема)
Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого.
Здавна люди на землі цінували чесне, щире, правдиве життя. Треба утримуватися від поганих вчинків. Зло, як відомо довго не забувається. А от добро помножує добро.
Діти, щоб люди вас поважали, приязно ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтесь до людей так як би ви хотіли, щоб люди ставились до вас.
- Діти, а що означає саме слово доброта?
Доброта - чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.
2.3.Гра « Мозковий штурм»
А зараз проведемо груяка називається» мозковий штурм»...Я задаю вам питання ..вам потрібно дати відповідь, хто знає підіймає руку..І так почали...
- Чи можна прожити без доброти? Чому(без доброти люди були б жорстокі, злі, байдужі було б важко так жити)
- Навіщо людям доброта?( Люди, роблячи добро, в першу чергу прагнуть змінити себе в кращу сторону. Вони виховують у собі такі якості, як безкорисливість, терпіння, співчуття, самопожертву, прощення, співпереживання. Це і стає основою людини. Роблячи добро, людина приносить іншим величезну користь, починає бачити більше хорошого, його погляди на життя стають позитивніше, настрій поліпшується, та й у цілому жити стає легше.)
Самому робити добро чи чекати поки попросять?(робити добро потрібно самому, Добро потрібно робити безкорисно, адже воно завжди повернеься до тебе.Тим, хто робить, тому жити в світі. Якщо ти робиш добро. То люди добре ставитимуться до тебе. Добро завжди перемагає зло.)
- До кого можна бути добрим?(ми повинні добре ставитися до всіх)
- На що схожа доброта? Мені здається, що на посмішку матері, а вам?
- Де в природі можна взяти фарби й звуки, щоб описати доброту?
- Давайте доберемо тематичний словник до слова «доброта» створимо павутинку.(любов, ввічливість, щирість,.турбота,...)
Молодці..Ви правильно все сказали.. Кожна людина в житті зустрічається з добром та злом. Яким прекрасним стало б наше життя, якби кожна людина робила тільки добро.
Поспішайте творити добро!
2.4. Вправа «П'ять добрих слів».
У вас у кожного на парті є силует долоньки. У центрі напишіть Ваше ім'я. Поміняйтесь долоньками із сусідом і на кожному пальчику напишіть слово- комплімент Вашому сусідові. Обміняйтесь , прочитайте. За допомогою цих долоньок створимо плакат «Джерело дружби, добра й поваги». - Що ви відчули, коли читали добрі слова на своїй долоні? - А що ви цінуєте в собі?
Кожен виходить до дошки і чіпляє долоньку на плакат..
2.5. Гра « Додай слівце»
Зараз давайте зіграємо в гру ,яка називається «додай слівце»..Я зачитую речення, а вам потрібно відгадати кінець..Отож слухаємо..хто знає відповідь підіймає руку..
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє ... (віконце),
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям ... (дарували).
Й де б ми в світі не були,
Щоб завжди любов ... (несли),
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім ... (було).
В світ прийшли ми: я і ти –
Для любові й ... (доброти)!
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і... (сильним).
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій ... (зігріти).
Вчись завжди допомагати
І людині... (співчувати).
І старайся так прожити,
Щоб, як сонечко,... (світити)!
І в душі завжди нести
Теплий промінь ... (доброти)!
Молодці..всі ви гарно справились із завданням.
2.6.Фізкультхвилинка
2.7.Робота в групах
А зараз попрацюємо в парах.. в кожного на парті є конверти ,в яких є слова з яких потрібно скласти речення в правильному порядку..
Хто складе , підіймає руку і сидить тихенько я до вас підійду..
Людина повинна жити так, щоб комусь від цього було радісно.

2.8. Гра «Хороші та погані вчинки»
І так зараз ми зіграємо гру,»хороші та погані вчинки»
(На дошці будуть картинки зі смайликами),ви підходите до мене вибираєте картинку і чіпляйте на смайлики)..Всі зрозуміли?
Ви всі молодці, надіюсь ви будете робити тільки хороші вчинки.
2.9. Вправа» Пошук добрих слів»
- А зараз спробуємо відшукати добрі слова. Щоб знайти вихід з будь-якої ситуації.(я вам зачитую речення а вам потрібно закінчити)
1. Оленка робила подарунок для мами. Братик побіг і частина папірців злетіла. Оленка готова була заплакати, але братик сказав чарівне слово. Яке?(вибач мене будь ласка) Оленка посміхнулась і сказала братику...(нічого братику,все гаразд))
2. Бабуся зшила для Катрусиної ляльки плаття, але воно виявилось малуватим. Катруся засмутилася. А бабуся попросила принести ляльку і зшила інше плаття. Дівчинка була рада. Вона...( гарно подякувала бабусі)
3. До Тані на день народження прийшли друзі. Вони вітають її, вручають подарунки. Побачивши книгу, Таня засмучено відповідає: «У мене вже є така! Взявши коробку цукерок каже: «Я такі не люблю». (Як вона мала вчинити?) Таня мала гарно подякувати за подарунки.
4. Тарасові на день народження батько подарував велосипед. Хлопчик був радий. Як він міг виразити свою радість?(дякую татусю за такий подарунок.)
2.10. . Гра «За –Проти»
Зараз пограємо гру , яка називається «За –Проти»(у вас на партах є картки, я вам зачитую твердження, якщо ви погоджуєтесь то підіймаєте зелену картку якщо ні то червону)Зрозуміли?
Якщо ти добра людина, то повинен...
- допомагати мамі по господарству
- робити комусь зле ,якщо ніхто не бачить
- берегти рідну природу та охороняти її
- шанувати працю інших людей
- вихваляти самого себе
- допомагати друзям у біді
- насміхатися з чужих помилок
- вміти прощати ,просити вибачення
- любити своїх рідних
- поважати старших
- захищати слабкого
- ображати інших
- галасувати там дем інші працюють, відпочивають
- добре вчитись,бути стриманим і вихованим
Так все правильно, з вас виростуть зороші люди..
2.11. «Портрет доброї людини»
А зараз з допомогою нашого словничка спробуємо змалювати портрет доброї людини.
Послухайте лист від одного хлопчика. Хто покарав його?
- Я образив товариша.
- Я штовхнув однокласника, я вдарив собаку;
- Я забрав іграшки у сестри. Всі пішли від мене, я залишився один і гірко заплакав.
- Хто покарав його? – спитала сусідка
- Він сам себе покарав – відповіла мама.
- Чи можна назвати добрим цього хлопчика?
- Чому?
- Чому він плакав? Яким був хлопчик? (жорстоким, грубим, злим)
- Яким ви уявляєте портрет доброї людини? (доброзичлива, уважна, чуйна, ввічлива, весела, правдива, люб´язна, привітна, дружня)
Тож, діти намагайтеся поводитись так, щоб всі люди казали про вас саме такими словами.

2.12.»Асоціативний кущ»
А зараз давайте складемо асоціативний кущ до слова «добро»
(На дошці квіточка , діти підходять до дошки і пишуть все що асоціюється зі словом «добро»)
3.Підсумок заняття.
3.1. Підсумкова бесіда вчителя.
Ну що ж, любі діти. Підходить до завершення наша виховна година. Я вірю в те, що від сьогодні стала добрішою кожна дитина. Я вірю, що запалений вогник доброти поселиться у ваших серцях і з ним ви будете іти по житті до своєї мети. Нехай любов земна і доброта сердечнаЗавжди крокують поруч з Вами у житті.
3. 2. Заключне слово вчителя.
-Дітки, дякуємо вам гарно за увагу. Ви дуже гарно працювали, були активними та кмітливими.
До побачення!

                     Дидактичні вправи для роботи над розвитком мовлення
Вчитель: Нікорич С.Д.
Початкова ланка школи відіграє значну роль у формуванні в молодшого школяра повноцінної навчальної діяльності, одним з основних компонентів якої є рівень розвитку зв'язного мовлення - необхідна умова формування соціальне активної особистості.
Для розвитку мовлення школярів у період навчання грамоти доцільно виділити роботу над словом, реченням і зв'язним мовленням.
Слово входить до активного словника школяра лише тоді, коли він добре розуміє його значення, усвідомлює правильність граматичних форм, структуру словосполучень та речень, тобто воно закріплюється у пам'яті учнів лише через активне застосування у мовленні.
Слово було потрібне людині для того, щоб назвати все, що є у світі, і самого себе. Адже, щоб говорити про щось чи навіть думати, треба якось це називати, іменувати.
Головний творець слова - народ. Звичайно, не можна уявляти собі справу так, що люди спеціально збиралися, аби утворити слово. Усе відбулося інакше. Завжди був перший, хто щось називав словом. Підхоплене іншими людьми, повторене десятками, сотнями й тисячами людей, слово ставало потрібним і в спілкуванні. Так від покоління до покоління передавалося відповідне слово й, нарешті, прийшло до нас.
СЛОВО ТА ЙОГО ЗНАЧЕННЯ
Вправа 1. Герой однієї казки одержав від царя таке завдання:
Піди туди, куди не знаю,
І принеси, що не згадаю.
Піди тоді, як забажаю,
Чому піди - не відгадаю. Допоможи героєві казки виконати це завдання. Чи вдалося тобі це зробити? Якщо ні, то чому?
Вправа 2. Прочитай вірш Петра Перебийноса. Подумай, яку пору року
описано.
Ще пограємось у сніжки,
Бо вже сніг — це вода.
Замочила ти ніжки,
Але те не біда.
Підмокає пороша,
Наче б'є джерело. -
І синичка полоще
У калюжі крило.
Відморожений м'ячик
Ти у жменю візьми.
Сніжна баба вже плаче
Крижаними слізьми.
Які слова тобі допомогли зрозуміти, що вже надходить весна?
Вправа 3. Чи можеш ти пояснити значення слів «зграя» і «череда».
Череда (кого?) ...
Зграя (кого?)...
А до яких тварин можна вжити слова стадо, табун, отара?
Вправа 4. Прочитай текст.
Настав (вечір, ранок, полудень). (Сховалося за обрій, стало серед неба,
зійшло) сонечко. Дмитрик (лігу постіль, заснув, прокинувся). Швидко вмився,
(пообідав, поснідав, повечеряв) і пішов до школи.
Які слова в дужках є зайвими? Викресли їх. Прочитай те, що в тебе
залишилося. Про який час доби йдеться у твоєму оповіданні? Доведи, що ти
не помилився при відборі слів.
Вправа 5. Поясни значення виділених слів.
Веселий метелик літав на зорі наромен.
На небі з'явилися вечірні зорі.
Вправа 6. Прочитай.
— А золоті рибки із золота ?
- Ні, синку!
— Значить, тільки луска із золота ?
Чи має хлопчик рацію? А що ще може бути золотим? Коли слово «золотий» вживається в прямому, а коли в переносному значенні?
Вправа 7. Які вислови вжито в прямому значенні, а які в переносному?
1. Пусте відро, пуста розмова, пуста людина.
2. Ведмежа послуга, ведмежа лапа, ведмежа хода.
3. Дорогий обід, дорога ваза, дорогий батько.
4. Залізний удар, залізне ліжко, залізна лопата. Вправа 8. Значення яких слів дівчинка не зрозуміла? 1. — Оленко, спи, а то вже одинадцята година пішла. -Куди?
2.-Ятак стомилася, що аж ноги гудуть.
— А чому я не чую ?
Вправа 9. Чим відрізняються слова в парах? Поясни значення кожного слова.
білити — біліти
сусідній — сусідський
глибинний — глибокий
димний — димовий
кістковий — кістяний
довгий — довготривалий
Вправа 10. Добери до поданих слів антоніми.
Блідий —...
Приємний —... '
Слухняний- ...
Ситий —...
Вправа 11. Добери до кожного із поданих слів антонім і синонім.
Швидкий-...
Сміливий —...
Густий —...
Брудний-...
Радісний-...
Довгий —...
Вправа 12. Подумай, що означають вислови.
Хапається за соломинку.
Клює носом.
Нарубати дров.
Обоєрябоє.
Як з гуся вода.
Море по коліна.
Вправа 13. З'єднай слова лівого й правого стовпчиків. Поясни значення утворених висловів.
Повісити носа
Задерти носа
Водити заруку
Носити на руках
Склавши руки
Вправа 14. Які вислови лівого стовпчика є синонімами висловів правого стовпчика?
Золоті руки Майстер на всі руки
Заплющувати очі Дивитися крізь пальці
Плечем до плеча Сам на сам
Одне слово . Кіт наплакав
Наодинці Пліч-о-пліч
Крапля в морі Коротко кажучи
СЛОВО ЯК ЧАСТИНА МОВИ

У процесі розвитку уявлень про слово як частину мови добираю такий дидактичний матеріал, який би давав змогу проілюструвати роль іменників, прикметників, дієслів у текстах різних типів» а також виявити майстерність у способах інтонаційного оформлення цих частин мови.
Вправа 1. Прочитайте. Визначте тему і завдання тексту. Який він за способом висловлювання? Яким тоном треба читати першу частину? Яким -другу? .
Горда гуска
Плавала гуска по ставку й голосно розмовляла сама з собою:
- Яка я прегарна птиця - / по землі ходити вмію, й по воді плаваю, і в
повітрі літаю. Нема іншої такої птиці на світі, як я.
Послухав гуску журавель та й говорить їй:
- Яка ти, гуско, нерозумна птиця. Хіба ти вмієш плавати, як щука,
бігати, як прудконогий кінь, літати, як ластівка? Краще вміти робити щось
одне, та добре, ніж усе, та погано. (Народна творчість.)
Знайдіть слова-назви, за допомогою яких гуска порівнюється з іншими птахами. Яку думку допомагають утвердити ці .слова? Запишіть і запам'ятайте
Вправа 2. Прочитайте обидва тексти. Знайдіть у них слова-ознаки. В якому тексті вони допомагають передати емоційне ставлення до пташки? Чи зрозуміле ставлення автора до описуваного в другому тексті?
1. Що за чудова пташка снігур! Голівка, коротенький товстий дзьобик, крила та хвостик у нього чорненькі, грудка червоненька, а спинка блакитно-сіра. А над крильцями і над хвостиком — біленькі сніжечки.
2. У снігура маківка, короткий товстий дзьоб, крила й хвіст чорні, груди червоні, спина блакитно-сіра, а на крилах і над хвостом — білі смуги. Живиться снігур переважно насінням дерев, ягодами.
Вправа 3. Прочитай.
Хитрий Гриць
- Бачиш он, Грицю,
Горобця й синицю?
— Бачу.
— Котра з них синиця?
Питають у Гриця.
— Легенька задача.
- Синиця он ця, Що біля горобця.
Г.Демченко Розкажи, як можна відрізнили цих птахів?
Вправа 4. Прочитай обидва (описи м'яча. Який тобі більше сподобався? Чим саме?
Де він взявся, чи не сонце?
Променистий, наче сонце,
Витівний, немов циркач,
Величезний жовтий м'яч!
Б. Чалий М'яч Нарешті! Сашко має м'яч. Дочекався! І такий гарний! Просто найпрекрасніший м 'яч з усіх, які тільки є на світі. Новенький, жовтенький. Блискучий. Шнурівка шкіряна. Так і проситься
м 'яч у гру.
О. Сфімов
Які слова тобі допомогли його уявити? Звичайно ж, ти теж маєш м'яча. Розкажи про нього так; щоб тебе було цікаво слухати.
Вправа 5. Прочитайте текст. Визначте, з якою метою його написав автор.
Ганяємо м 'яч. Вадим як фуганув — м 'яч між; гіллям на дереві зачепився. Петько поліз. Відчахнув гілляку. І розірвав штани.
Тут наче з-під землі виросла Петькоеа мама. Почала лупцювати
Петька і промовляти:
- Це за штани! Це за штани?
Віддалік стояв якийсь дядько. Сказав:
- А чому ви не скажете: «Це за дерево! За дерево!» Штани можна
завтра купити нові. А дерево двадцять років росте.
Є.Дудар.
Поясніть, як ви розумієте значення висловів: «грати в м'яча», «ганяти м'яча»,, «фуганути м'яча». Які з них найкраще відповідають меті автора? Розкажіть, як треба себе поводити в описаній ситуації.
Вправа 6. Яких звірів називають сірий, руда, косоокий, клешоногий? Чому? До якої частини мови належать подані та названі слова? Хитре запитання.
Яким став камінь, що впав у Чорне море?
Вправа 7. Прочитай пари слів. Розстав наголоси так, щоб слова означали назву предмета і дію. Поясни значення кожного слова.
Брати — брати
Плачу - плачу
Ношу - ношу
Вправа 8. Заміни одним словом ці вислови.
Поставити запитання, прийняти рішення, зберігати мовчання, заводити знайомство.
Вправа 9. Яке слово зі стовпчика праворуч можна поєднати з поданими дієсловами:
а) падати, валитися, летіти, гепнутися, (на землю, від утоми, в
багнюку);
б) падати, йти, сипати, сіятись, валити, (зі стільця, дощ, сніг);
в) падати, знижуватись, (температура).
Вправа 10. Значення якого дієслова не розуміло слоненятко?
- Спочатку ми з тобою нападемо на слід, - сказав папуга.
- Не треба! - злякалося слоненятко.
- Чому? — здивувався папуга.
- Ну... — збентежилося слоненятко, — ми на нього нападемо, а він
дасть здачі. Буде бійка. Не треба.
Г Остер
Вправа 11. Як замінити кожний з цих висловів одним дієсловом?
Замилювати очі.
Зарубати на носі
Накивати п 'ятами
Надути губи
Вправа 12. До поданих словосполучень добери з дужок найбільш вдале дієслово. З утворених речень склади текст. Який заголовок можна дати цій розповіді?
а) ... білокоса красуня. (Примчала, прилетіла, прийшла, завітала:);
б) ... пухнастий сніг. (Присипав, полетів, пішов.);
в) Голчастий іній... дерева. (Прикрасив, причепурив, вкрив.);
г) ... невимовна краса надворі. (Лежить, стоїть, панує,
розглядається.);
ґ)... чарівності цій красі червоногруді снігурі. (Приносять, додають.);
д) Чарівна картина зимового пейзажу... нас. (Приваблює, втішає,
радує, зачаровує.)
Вправа 13. Знайди в поданому тексті синоніми до дієслова говорити.
Рано-вранці на високім тополі сиділи дві сороки і торохкотіли без упину про свої справи. Одна теревенила про своїх неслухняних сороченят, друга - про свої яскраві коштовності, які дісталися їй від старої прабабусі і вже давно зберігалися у неї в гніздечку.
Раптом із-за сусідньої берези випурхнув спритний горобець і примостився до них на гілку.
- Ну ви, сороки, і торохтійки! - заговорив він.
- Ти балакай, балакай, та не забалакуйся! — відповіли сороки.
- Ой, і забалакалась я з тобою, сусідко, мені ж додому треба, сороченят годувати! — защебетала одна сорока.
Нагомонілися сороки і розлетілися по своїх домівках. Тільки горобчик, залишився сидіти на гілці.
«Одначея нудьгую без цих талалайок, - подумав він. — Тая й сам не від того, щоб побазікати з горобцями, які живуть на даху...»
Хитру сороку спіймати морока.
А на сорок сорок — сорок, морок.
Вправа 15. Які ти знаєш прислів'я, в яких згадуються числівники 3, 7, 1,2,Ю0?
Вправа 16. Які числівники заховано у цих словах?
Місто, намисто, вітрило, актриса, напересток, підвал, сімейка, сім'я, історія. Прип'ять, сорока, одиниця, сторінка, століття, чотирикутник, трибуна.
Вправа 17. Які слова тут зашифровано?
Г–І- а, смор-1-а, ві- З
3-тон, гор-1-а, ві- 3- ло
З- вога, 100- ли, ві- 3- на
Такі вправи збагачують словниковий запас першокласників не тільки кількісно, а й якісно, тобто роблять словник дитини точним і виразним. А це впливає на розвиток мовлення першокласників.