Буду я природі другом

  • Друк

Тема. Буду я природі другом.

Дмитро Павличко. « Птиця». «Мрія». Мета. Вчити дітей правильно і влучно висловлювати свої думки, розкрити красу дитячих людяних вчинків, удосконалювати уміння інтонувати вірші відповідно до зображених почуттів, розширити і поглибити знання дітей про лелек. Розвивати мислення, уяву, фантазію, діалогічне і монологічне мовлення, навички читання. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до її багатства.

Хід уроку

1.Організаційний момент.

- Доброго дня! Сьогодні до нас на урок завітали гості, тож привітаємося з ними.

2.Перевірка домашнього завдання.

Пригадайте, будь ласка, з якою літературною постаттю ми ознайомились на минулому уроці? Спробуємо перевірити на скільки ви добре знайомі з його життєвим та творчим шляхом.

2.1.  Перевірка знань про життєвий і творчий шлях Дмитра Павличка
(презентація).

-  Чим відомий Дмитро Васильович Павличко? (чи правильною є ваша
відповідь ми зараз переконаємося з слів журналістів чи навіть самого поета)

-   В якій школі навчався Дмитро Павличко?

-   В якому році Дмитро написав свій перший вірш?

-   Автором якої пісні, відомої на весь світ, є Дмитро Павличко? Молодці, чудово справились.

-   Яким було ваше домашнє завдання?

(- Вивчити вірш «Розмова» Павличка в ролях, намалювати ілюстрацію до його вірша «Гном» і ще ми працювали в творчих групах - збирали інформацію про лелек)

  1. 2.2.Ілюстрації до вірша «Гном»
  2. 2.3.Інсценізація вірша Павличка «Розмова».

А тепер до творів Павличка. На сьогодні ви вчили напам'ять його вірш

«Розмова».

Додаткові запитання до учнів, які розповідали вірш:

-   Що таке жолоб?

-   Про що ще", крім тварин писав у своїх віршах Дмитро Павличко?

-   Як автор по - різному звертався до кішки?

-   Що таке онуча?

3.Вправи для розвитку читацьких навичок.

Так як спортсмени перед тренуванням розминаються так і ми зараз

порозминаємося — розчитаємося.

3.1. Складання слів з розкиданих складів.

Розбіглися склади, мов мишенята. Потрібно котику їх позбирати та швиденько

прочитати найулюбленіші слова.

Мо       ми     ка     ко       ло       ші     риб

-Ось що полюбляє киця!

Ще один доказ, що Павличко був спостережливим і дуже любив тварин, а саме

кошенят - це вірш про кота Мартина, текст якого знаходиться у вас на парті.

3.2. Робота з картками. Читання вірша.

Кіт Мартин мишей не їсть,

А за рибою аж плаче!

За одну щупачу кість

Плем'я дав би він мишаче!

Він учився риб ловить,

Входив довго в ту науку,

І в одну прекрасну мить

Витягнув із річки щуку.

Д. Павличко Читання вірша одним сильним учнем.

-Яка улюблена страва Кота Мартина?
Читання вірша мовчки.

Плем'я - група, категорія людей, об'єднаних якою-небудь спільною ознакою.

Читання вірша дощиком, грозою.

4. Мотивація навчальної діяльності учнів.

О! завдання домашнє виконали на совість розминочку зробили, тепер сядемо по

зручніше і переглянемо новини, дізнаємося, чим сьогоднішній день відзначився

в історії.

4.1. Перегляд еідеоролика.

Ви дивитесь новини. Сьогодні середа, 20 лютого.   В студії працює Анастасія

Горинюк. Вітаю вас. Чим запам'ятався це день в історії? І ще одна важлива

подія - гімназія №3 приймає гостей - вчителів чернівецької області. Вибачте,

ми змушені перерватися на екстрене повідомлення. Щойно ми отримали листа

від   матінки-природи   з   терміновим   зверненням   до   всіх   людей   планети.

Дозвольте зачитати його.

Мої звертання до людей, Дорослих і малих дітей, Погляньте, де ми живемо, Що на Землі ми творимо.

Чом плаче матінка - природа? ' Куди зникає її врода? Чом ріки наші обміліли? А квіти наші де поділись?

Будуєм все, руйнуєм за що? Цього й самі не знаєм ми. Невже такі ми всі ледачі. Ніщо не здатні зберегти?

Нехай політик і учений Школяр і навіть немовля Билинку кожну зберігає, Щоб цвітом вкрилася земля.

И справді, наша планета в небезпеці!

Зараз до вашої уваги пряме включення з третьої гімназії, де учні 3 - В класу не залишаються байдужими до проблеми Землі. Вони закликають бути природі другом. 4.2. Бесіда про охорону природи.

-  Отже, тема нашого уроку - буду я природі другом!

-  Подумаймо разом: чи завдамо ми шкоди природі, якщо, збираючи горіхи, зламаємо кілька гілочок, просто так зірвемо 2-3 гарненьких квіточки, піймаємо одного-єдиного красивого метелика?

-Так, природі буде гірше! Кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожен пійманий метелик, - це маленька рана, нанесена природі. І якщо одну рану нанесеш ти, другу - твій товариш, третю, четверту, п'яту - хтось іще, то що ж станеться з природою? Природі важко заліковувати навіть найменші рани.

-  Чи любиш ти бувати на природі?

-  Що найбільше любиш робити, перебуваючи на природі?

-  Чи доводилося тобі надавати допомогу тваринам, рослинам? Яку саме?

-  Як ви вважаєте, чого не любить природа? ( вогнища, пляшок, сміття...)

-  Які книги про природу ти читав?

Які поради ми можемо дати всім людям

1)Вчися розуміти природу, стань її другом і захисником.

2)Радій красі природи, не зашкодь їй своїм недбалим ставленням.

  1. В природі поводься тихо непомітно, дивись, слухай, не галасуй.
  2. Користуйся будь-якою нагодою, щоб зробити для природи щось корисне.

6)Стеж за чистотою природного середовища, не залишай за собою слідів

перебування в ньому.

7) Допомагай тим, хто турбується про природу. Захищай її

Природа в нас одна, вона така беззахисна перед людиною. Бережімо її, рятуймо! Рятуймо чисте повітря. Рятуймо воду - в морях, озерах, в малих і великих річках. Рятуймо рідкісних тварин та птахів - тих, що зникають в полях, у лісах, на озерах. Рятуймо злаки. А потім рятуймо квіти. Рятуймо світанки від кіптяви і димів. Рятуймо тишу, щоб у тиші милуватись співом пташок. Рятуймо землю, а також рятуймо небо. Рятуймо мрії... Від кого рятувати? Від себе, поки ще не пізно і можна хоч щось ще зберегти! «

Дмитро Павличко теж є справжнім другом природи і в цьому ми переконаємося з його поезії, а саме вірша «Птиця».

5.0працюваііня вірша Д.Павличка «Птиця». 5.1. Словникова робота.

Але перш ніж ми перейдемо до читання, вияснимо значення деяких слів, щоб не виникло проблем з розумінням змісту вірша. Кривда - несправедливий учинок, ставлення до когось або чогось; несправедливість. Синонім - шкода.

Гомінкий - який багато говорить, видає звуки, шумить. Синоніми: говіркий, гомінливий.

Тріпотати, тріпотіти - часто й посилено битися (про серце). Потоки - струмки із стрімкою течією.

5.2.Слухання читання вірша вчителем.
- Чому затріпотіло серце пташки?

5.5.Читання мовчки - «Німе кіно»

-  Як хлопчик ставився до птиці?

-  Що просила пташка в хлопчика?

5.3.Читання слів, важких для читання.
Вітрець                     птиці

Зеренець                    пшениці

Крилець                     гомінкому

Кривди                     потоки

-  Доберіть синоніми до слів гомінкий, кривда, потоки. Які з наведених слів римуються?

-  Знайдіть слова у вірші, які варто виділити за допомогою логічного наголосу.

  1. 5.6.Читання вірша вголос по строфі.
  2. 5.7.Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

-  Що обіцяв хлопчик? Який догляд за пташкою?

-  Чи зумів переконати хлопчик пташку?

-  Прочитайте, як хлопчик умовляв птицю?

-  Як відповідає на це пташина?

-  Доведіть словами тексту, що хлопчик любить птицю.

-  З якими словами прохання звернулась птиця до хлопчика?

-  Чи зрозумів це хлопчик?

-  Отже, яким був хлопчик і чому? 5. 8. Ковзне читання.

Доведіть або заперечте мою думку словами оповідання:

-         Тріпоче серце вільної птиці, в руках моїх не чує доброти.

-         Хіба потоки загубили воду, Хіба в полях уже зерна нема?!

-         Я дам тобі водиці і пшениці, Моя пташино, тільки не лети!

-         Пусти мене, мій друже, на свободу, І все, що треба, я знайду сама.

-         Пусти мене! Мені, дитино мила, дорожче зерно, ніж воля твоя!

-         Моя рука ніколи і нікому

ні кривди, ні біди не принесе! 5. 8. Художній аналіз вірша.

А ви ніколи, діти, не замислювалися над тим, як письменник знаходить ті влучні слова та вирази?

-   Автор любить природу всім серцем, всією душею.

-   Він не тільки любить природу, але й спостерігає за всім, що відбувається в природі. Тому і слова в нього живі. Декілька слів і ціла картина. Він цінує кожне слово, не вживає його абияк.

-   Знайдіть епітети, які вживає автор у вірші з такими словами: Птиця - (піймана)

Руки - (легенькі)

Небо - (гомінке)

-Знайдіть у вірші порівняння.

(руках легеньких, як вітрець)

Чи є у вірші звертання? Які розділові знаки ми ставимо при звертанні?

-Чи є у вірші антоніми?

(Свобода - неволя)

5.8. Підготовка до читання вірша в особах.

-   З якою інтонацією слід читати слова хлопчика? Як змінюється інтонація до кінця розмови?

-   З яким почуттям слід читати слова пташки?

  1. 5.8.Читання вірша в особах (ляльковий театр)
  2. 5.9.Підсумок.

-   У яких рядках висловлено головну думку вірша?

-   Подумайте: ці слова автор спрямовує тільки пташці? -Ні. '

-   А кому ще? (Учні відповідають). Правильно. Усім людям. У тому числі й нам з вами.

-   Що залишилось від твору у вашій душі?

6.  Фізхвилинка

Пташка високо літає, Зайчик весело стрибає, Тихо лис десь пробіжить, Кабан під деревом сидить. Десь в барлозі спить ведмідь. Всіх звіряток цих любіть!

-   Які пташки зимують в нас? (Сизий голуб, хатній горобець, сіра ворона, галка, сороки)

-   Яких перелітних птахів ви знаєте? (Качки, гуси, журавлі, ластівки, лебеді, орли, зозулі; дрозди)

Довідкове бюро готувало ще одне домашнє завдання - збирало найцікавішу інформацію про лелек. Ваше завдання - уважно слухати інформацію і звернути увагу які синоніми до слова

7.       Робота в группах «Довідкове бюро»
- То як можна ще назвати лелеку?

-   Чорногуз, гайстер, бузько, боцюн, бусол.

7.Робота над віршем «Мрія»

7.1.Читання вірша вчителем

-Яка мрія була у хлопчика?

7.2.Словникова робота.

Клекіт пташиний - звуки, що подають деякі види птахів, відлітаючи у вирій (лелеки, журавлі).

7.3.  Читання вірша мовчки

-Які сни уявляє хлопчик?

7.4.  Читання вірша вголос

-Навіщо хлопчик хотів збудувати хату? А для чого колесо?

7.5.   Читання вірша напівголоса, закриваючи нижню, верхню половину
літер.

-В якому темпі, з якою інтонацією треба читати цей вірш?

7.6.Прочитай вірш, вибираючи з ряду синонімів те слово, яке вжив автор.
Як виросту - збудую (дім, будинок, хату),

На хаті колесо (приладнаю, приб'ю, прикріплю), А там я поселю (крилату, летючу, літаючу), Лелечу, клекітну (родину, сім'ю, пару). Нехай розводяться, (селиться, гніздиться) По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях), Нехай мені щоночі (сниться, ввижається, здається), Що я літаю,наче (пташка, птиця, птах). 7.6. Гра «Золотарибка» (Робота в парах)

-У кожного на парті є чарівна золота рибка, яка виконає любе ваше бажання.
Напишіть своє бажання і відпустіть рибку в море.

( Діти виходять до дошки, зачитують свої бажання і прикріплюють рибку на

дошку).

Продовжіть речення: Як виросту -_______________________________

8.Підсумок уроку.

8.1. Робота в групах. Скдадання сен кану. Сенкан — це вірш, що складається з п'яти рядків.

Слово "сенкан" походить від французького слова "п'ять" і позначає вірш у п'ять рядків.

1.перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)

  1. Другий рядок - це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
  2. Третій рядок називає дію, пов'язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
  3. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  4. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Сонце, природа, квіти, птах, лелека, мрія, книга, люди.

9.Оцінювання.

10.Домашнє завдання