Урок гра

  • Друк

Тема.                  Підсумковий урок по темі „Слово.

Значення слова". Урок-гра „Що?", „Де?", „Коли?"

Мета.                Закріплювати знання про пряме і

переносне значення слів, багатозначність слова, синоніми і антоніми; збагачувати словниковий запас, розвивати інтерес до слова; творче мислення та мовлення учнів. Виховувати почуття дружби, колективізму.

Обладнання.     Дзиґа, листи із завданням, слова, призи,

грамзапис, малюнки, мікрофон, кошик з фруктами.

Тип уроку.       Урок-гра „Що?", „Де?", „Коли?".

План. /. Організація класу.

-        Привітання.

-Я всміхаюсь сонечку!

Здрастуй золоте. -Я всміхаюсь квіточці!

Хай вона росте.

-Я всміхаюсь дощику! Лийся мов з відра.

-Друзям посміхаюсь! Зичу їм добра!

/7. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Умовно ми сьогодні побуваємо в країні Лінгвістиці і проведемо гру\ „Що?", „Де?", „Коли?". Володар Країни Лексикології хоче дізнатися в кого найміцніші знання з теми „Слово. Значення слова".

Для гри необхідні увага, мислення, пам'ять, знання рідної мови і, звичайно, дружба.

і

 

Наймудріша лісова тварина - Сова - завітала до нас. Вона буде спостерігати за грою, а вкінці вручить переможцям призи.

Завдання у конвертах писали володар країни Лексикології та його Міністри. -Вибір лідерів груп. Лист 1.

Вправа - „Хто більше?" (26.)

- Хто напише більше словникових слів. Лист 2.

Конкурс на кращого знавця фразеологізмів.

В якому значенні вжито слова? (Пряме, переносне). Виписати

пряме значення слова. / група.

Зарубай собі на носі.

Вище ніс.

Водити за ніс.

І носом не поведе.

Комар носа не підточить.

2група.

Кліпати очима. Прикипіти очима. Стріляти очима, їсти очима. Зміряти очима.

3група.

Потрапити на очі. Пустити ману в вічі. Лізти в очі. Очі на мокрому місці. Порошина в оці.

Лист 3.

Діалог.

Хто швидше дасть відповідь:

а)прочитайте .текст;

б)якназиваєтьсятакаформамовлення?;

в)знайдітьсловочислова, якімаютькільказначень;

г)хтоавторіякназиваєтьсяоповідання?

2

 

Лист 4.

Поетична хвилинка.

Прочитайте вірші, випишіть з них ужиті в переносному

значенні прикметники разом з іменниками, які вони

пояснюють.

1група.

У великій книзі на столі Прочитала по складах Марина: „Найдорожча всюди на землі золота хвилина". Ось Марина в матері пита: - Що таке хвилина золота?

2група.

Шумлять, хвилюються жита. Поглянь лише навколо -Пшениця стигла, золота Додолу хилить колос.

3група.

Буду я навчатись мови золотої

У трави веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Лист 5.

Пояснювальний диктант. Прочитайте прислів'я, загадки. Підкресліть синоніми чи антоніми.

1група.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

2група,

Горить, палає: втоми не знає.

3група.

На чорній землі, білий хліб родить.

з

 

Лист 6.

Лінгвістична естафета.
Назвати відповідний антонім.
Запитання - відповідь                               Старість - молодість

Радість - горе                                 Цікаво - нудно

Чисто - брудно                                Наздогнати - відставати

Мороз - спека                                Весело - сумно

Сміється - плаче                                      Голосно - тихо

Тепло - холод                                  М'яко - твердо

Важкий - легкий Високий - низький Верхній - нижній Білий - чорний Босий - взутий Свіжий - черствий Лист 7.

Самостійна робота. Замініть вираз одним словом.

1група.

Набрати в рот води - (мовчати). Побити горшки - (посваритися).

2група.

Байдикибити - (лінуватись). Братиногинаплечі - (втікати).

3група.

Сильний дощ-(злива). Дощ з блискавкою - (гроза).

Лист 8.

Творча робота.

Галинка - Осінь просить усно скласти твір - мініатюру, описавши її. Опорні слова вона поклала в кошик з фруктами. (Опорні слова: багата щедра осінь, рясні холодні роси, останні квіти, жовте листя, зажурені берези, осінні заморозки).

А

 

Лист: Кросворд 9.

До слова „сміливий" доберіть прикметники-синоніми.

 

Впишіть слова-синоніми до слова „лелека".

Впишіть антоніми до слів.

Важко -Війна -Порожня -Друг-Душно -

III. Підсумок уроку.

Ви добре виконали всі завдання. Сова підбиває підсумки. Правитель країни Лексикології - Слово - задоволені знаннями учасників гри.

Дружба та знання з рідної мови допомогли перемогти.

Д/з. Повторити правила.   Вправа 15.

5