Тарас Бульба

  • Друк

Тема уроку. М. В. Гоголь « Тарас Бульба». Бойове товариство, побут та звичаї козаків.

Мета:

-розкрити майстерність письменника у зображенні Запорізької Січі, авторське ставлення до історії українського козацтва;

-формувати вміння порівнювати відомості про козацьку добу; . отримані на уроках історії України та літератури;

-розвивати вміння аналізувати епізоди твору, висловлювати власну думку, добирати аргументи , користуватися цитатами з твору;

-виховувати повагу до славетного минулого української історії.

Обладнання: портрет М.В. Гоголя, репродукція картини І.Рєпіна «Запорожці», репродукція картини Т.Г.Шевченка « Тарас Бульба зустрічає своїх синів», фрагмент з опери М. Лисенка « Тарас Бульба», виставка книг українських письменників,  які писали про Запорізьку Січ, слайди до твору . комп'ютер.

Епіграф до уроку:

« Так ось вона Січ! Ось те гніздо звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля и козацтво на всю Україну!

М.В.Гоголь « Тарас Бульба»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Хід уроку.

І . Організація класу до уроку.

Використання методу «Ламання криги»

II.Актуалізація набутих знань та перевірка домашнього завдання.

1.   Бесіда.

- Який період з історії українського народу висвітлив М.Гоголь у повісті « Тарас Бульба»?

- Яку мету переслідував автор . готуючись до написання твору?

- Що вам відомо про історію українського козацтва?

- Як сам автор ставиться до Січі?

2. Робота над епіграфом уроку.

Висновок. Гоголь називає цей період « удалой век»- час героїчний з бойовою тривогою та суворими буднями.

3. Прочитавши текст ви ознайомилися з героями повісті . Чи уважними ви були читачами? Ваше завдання: встановити відповідність поданих нижче слів:

Тарас Бульба      Кошовий

Остап Бульба       Осавула

Кирдяга               Полковник

Дмитро Товкач    Курінний отаман

III. Мотивація навчальної діяльності.

Важко дати однозначну відповідь на те , якими були запорожці. У внутрішніх якостях запорізьких козаків помітною була суміш чеснот і вад. які були притаманні людям, котрі вважають війну головним заняттям. Жорстокі, свавільні, дикі, нещадні до ворогів, козаки були добрими друзями, вірними товаришами, справжніми братами. Саме такими змальовує їх Микола Гоголь у повісті « Тарас Бульба», з різних сторін підходячи до розкриття теми козацтва. Письменник ніби фіксує у нашій свідомості конкретний історичний момент , визначає певні риси епохи , людські характери. І саме про це ми з вами поговоримо на сьогоднішньому уроці.

  1. Презентація теми та мети уроку.
  2. Запис теми уроку в зошити.
    1. Словникова робота . Виступ групи учнів, які працювали над визначенням лексичного значення незнайомих слів, що зустрічалися під час читання тексту: корогва, свитка, каламар, жупан, бунчук, курінь . саламаха. патериця, осавула, куліш, корчик, булава, курінь.
  3. Інсценізація уривку твору « Тарас Бульба зустрічає синів».
  4. Показ малюнка до сценки.
  5. Бесіда за змістом твору.

- Чого це раптом старому Бульбі схотілося подражнити синів? ( слайд 6)

- Користуючись цитатами з тексту скажіть, яким був Тарас Бульба?( ... був створений для бойової тривоги, ...відзначався грубою щирістю вдачі,... надзвичайно важкий і товстий. ... хмурі з чорна-білі брови, схожі на кущі,... потрясав посріблою в козацьких боях головою.... дебелий старий козак.)

7. Чого прагнув Т. Бульба посилаючи синів на Січ?

IV. Робота з підручником. Опис Січі. (слайд 8)

  1. Обговорення прочитаного.

-         Як називали козаки Січ?

-         Якою була дисципліна на Січі?

-         Чим займалися козаки у мирний час?

-         Як змінювалися козаки під час походу?

-         Якими були закони на Січі?

-         Яке авторське ставлення до козаків?

-         Кого ще з козаків ми зустрічаємо в повісті? Охарактеризуйте їх.

-         Як приймали на Січ?( слайд 9)

-         З якими словами йшли козаки у бій?(слайд 10-11)

Висновок. Запорожець - певний склад характеру, який міг виникнути лише на Січі. « Це був справді надзвичайний вияв руської сили; його викресало з народних грудей кресало лиха». Для козака Січ - це родина, куди він повертається після бою. полону випробувань.

У кожного запорожця своя мета. Вони відважно і шалено воюють, весело і несамовито розважаються, живуть по законам Січі, і помирають якщо не під час бою , то від поранень.

      Зверніть увагу на епізод повісті, який змальовує головних героїв, коли вони підїжджали до славного гнізда запорозького козацтва. Дзвін ковальських молотів, дужі козацькі голоси, веселий сміх життєрадісних запорожців, музики, серед яких витанцьовував козак, - так зустріла Січ Тараса Бульбу з його синами . Мальовнича постать козака, який, наче лев, розкинувся на дорозі, а закинутий гордо його чуб сягав а пів-аршина, вражає не лише героїв, а й читачів. В даному уривку автор відображає місцевий колорит Запорізької Січі.

  1. З ким можна порівняти запорожців?

( 3 лицарями , яких ми зустрічаємо в романі Вальтера Скотта « Айвенго»)

VI.Дослідницька робота. Як в авторських описах використовуються фольклорніелементи (IIIгрупа)

VII. Робота за картиною Івана Рєпіна «Запорожці пишуть листатурецькому султану».

  1. Повідомлення про історію створення картини.( слайд 13-14)

Працюючи над картиною , художник так писав про свої враження: « Ну и народ же!!! Где тут писать, голова кругом идет от их гаму и шуму... вот две недели с половиной без отдыха, будто живу с ними, нельзя расстаться - веcелый народ.... недаром про них Гоголь писал, все зто правда!...никто на свеге не чувствовал так глубоко свободы, равенства и братства! Всю жизнь Запорожье осталось свободно, ничему не подчинилось»

          ( уривок з книги Г. Островського « Рассказы о русской живописи»)         

    Художник розпитував істориків про Запорізьку Січ, про героїчну оборону кордонів від турок, кримських ханів, польської шляхти. І.Рєпін побував на Україні, відвідав усі запорізькі церкви, ознайомився зі старовинною зброєю та речами козаків. А лист запорожців турецькому султану художник знав з дитинства. Списки його були широко розповсюдженні в Україні. Лист закінчувався словами, які свідчать про мужність, почуття гідності, патріотизм козаків.

Тема козацтва цікавила багатьох митців. Як не згадати про нашого українського художника В.І. Невінчаного.

  1. Повідомлення учнів про В.І Невінчаного. Перегляд слайдів з картинами художника. (слайди 6, 8-13)
  1. Методом «Мікрофон» дайте відповідь на запитання:

 - Якими я бачу козаків на переглянутих картинах?

     4. А якою побачили Січ ви? Презентація учнівських малюнків та коментар до них.

Тема боротьби українського народу за свою незалежність однаково прозвучала не тільки в літературі і в живописі, а й у музиці. Не випадково, що саме ця повість надихнула Миколу Лисенка написати оперу «Тарас Бульба»

  1. Коментар творчої групи на тему «Микола Лисенко "Тарас Бульба"».
  2. Прослуховування фрагменту з опери М.Лисенка.

Вже перші такти увертюри - це заклик до бою за рідну землю. У звуках оркестру ми чуємо грізний гуркіт. Так клекоче гнів народний, і стримати його ніхто не може. Це - перша тема. Контрастною до першої є друга гема - образ рідної землі. Напрочуд наспівна широка мелодія , що наповнює образ українських ланів. У заключній частині увертюри звучить українська народна пісня « За світ встали козаченьки», яка є нібито клятвою боротися до повної перемоги.

7. Які емоції супроводжували вас під час уроку, коли ви слухали музику, розглядали ці прекрасні ілюстрації?

VIII. Підсумки.

- Скласти синкант до слова:

I варіант « Козак»,

IIваріант « Січ».

Наш урок « Бойове товариство, побут і звичаї козаків» наближається до завершення. Ще декілька хвилин і він стане історією. Час іде. Чи можемо ми його зупинити? Звичайно, ні. А відобразити? Так, можемо. Бо. як бачимо, літературному твору - художньому полотну, музиці це підвладно.

IX.    Домашнє завдання.

Підготувати цитатну характеристику Остапа і Андрія.

Перечитати розділи V- VII.